Neki je vole vruću, neki hladnu, neki je uopšte ne vole… Ipak, kafa je jedan od najpopularnijih napitaka širom svijeta, postoji u različitim varijacima, a do nedavno je bila na ,,crnoj listi” nutricionista.

Međutim, najnovija istraživanja pokazuju da kafa ne da nije nezdrava, već se preporučuje ukoliko želite da smanjite rizik od prijevremene smrti, dijabetesa i nekih vrsta raka.

2 do 3 šolje dnevno će biti sasvim dovoljne da iskoristite dobrobiti kafe.

ZDRAVSTVENI ASPEKT

1. Produžuje život – Osobe koje piju kafu žive duže – bar ako je suditi prema 20 istraživanja u kojim je učestvovalo 970.000 osoba! Studije su došle do zaključka da osobe koje piju kafu imaju 14% manji rizik od prerane smrti izazvane različitim oboljenjima nego osobe koje je ne piju. Čak samo 1 šolja dnevno smanjuje ovaj rizik za 8%, dok 2 ili 3 šolje tu cifru podižu na pomenutih 14%. S obzirom na to da sprječava nastanak i razvoj brojnih bolesti odgovornih za povećanu smrtnost populacije, ova činjenica uopšte ne čudi!

2. Umanjuje rizik od raka jetre – Osobe koje redovno piju kafu, posebno muškarci, imaju daleko manji rizik od nastanka raka jetre. Ovo je zaista odlična stvar jer je rak jetre na 6. mestu oboljenja sa smrtnim ishodom, posebno kod muškaraca. Istraživanja su pokazala da kahveol i kafestol – jedinjenja prisutna u kafi utiču na smanjenje upalnih procesa i predstavljaju jednu od najboljih zaštita od pojave raka. Ispostavilo se da kafa reguliše biohemijske procese jetre i utiče na izbacivanje toksina iz organizma, posebno aflatokisana.

3. Smanjuje dijabetes tipa 2 – Dijabetes je oboljenja od kog u svijetu boluje preko 300 miliona osoba. Karakterizuje ga povišen nivo šećera u krvi nastao kao rezultat povećane otpornosti na insulin ili kao nemogućnost organizma da insulin proizvodi u dovoljnoj mjeri. Osobe koje piju kafu imaju manji rizik od razvoja dijabetesa tipa 2. Sa svakom novom šoljicom kafe tokom dana povećava se procenat zaštite od nastanka ove bolesti. Aktivne supstance u kafi utiču na smanjenje oksidativnog stresa, disbalans slobodnih radikala i antioksidanasa. Vaš omiljeni napitak sadrži hlorogenu kiselinu koja poboljšava metabolizam glukoze i pojačava osetljivost na insulin, kao i kofeinsku kiselinu koja povećava apsorpcionu sposobnost mišića – bolje koriste glukozu iz krvi. 

4. Podiže krvni pritisak, ali smanjuje rizik od srčanih oboljenja – Istraživanja su pokazala da je kafa dobra za vaše srce. Veći unos kofeina podiže krvni pritisak i plazma homocisetin – dva faktora koji utiču na javljanje oboljenja srca. Međutim, na duže staze kafa nije povezana sa stvaranjem srčanih problema. Ukoliko imate visok krvni priitsak kafa će biti vaš najmanji problem. Kofein koji se nalazi u energetskim i gaziranim pićima nosi daleko veću opasnost za rad vašeg srca, jer se sporije obrađuje tokom metaboličkih procesa. Najnovija istraživanja su dokazala da kafa nema nikakvu vezu sa srčanim udarom i kardiovaskularnim problemima. Štaviše, neke studije pokazuju da osobe koje redovno piju kafu imaju smanjen rizik od oboljenja srca.

 DUH I TIJELO

1. Povećava energiju – Kafa dokazano podiže nivo energije u organizmu, smanjuje umor i ,,budi” organizam. Kofein je glavni ,,odgovorni” za ovakvo dejstvo kafe, jer spada u jednu od napopularnijih psihoaktivnih supstanci u svijetu. Kada popijete kafu, kofein putem krvi dospijeva do ćelija mozga i utiče na blokiranje neurotransmitera adenozina bitnog za kvalitetniji san i smanjenje uzbuđenja. Blokiranjem ovog transmitera povećava se nivo norepinefrin i dopamina koji bude ćelije mozga.

2. Sagoreva masne naslage – Kafa može da vam pomogne i u procesu mršavljenja. Kofein je sastojak bukvalno svakog komercijalnog proizvoda koji garantuje manje tjelesne mase. Postoji i razlog za to – kofein je jedna od rijetkih prirodnih supstanci koje dokazano pojačavaju sagorijevanje masti. Neke studije dokazuju da kofein pojačava metaboličke procese za 3-11%. Ipak, loša strana je što se ovi efekti kod osoba koje redovno piju kafu umanjuju, pa ubrzo gotovo i gubite sposobnost iskorištavanja kafe na ovaj način. Šteta! Mršavljenje bi bilo daleko lakše, zar ne?

3. Drastično povećava fičičke sposobnosti – Pored sagorijevanja masnoća, kofein je zaslužan i za bolje fizičke sposobnosti. On povećava nivo adrenalina koji organizam stavlja u stanje akcije, pa ćete bolje i jače vježbati i fizička aktivnost će vam biti daleko lakša. Kofein utiče na razlaganje masti koje dospijevaju do mišića i tako orgaizam dobiva ,,gorivo” za rad. Zato pola sata prije nego što krenete u teretanu ili fitnes centar popijte šolju kafe i sigurno ćete intenzivnije odraditi trening!

4. Borac protiv depresije – Depresija je ozbiljan mentalni poremećaj koji ozbilno utiče na smanjenje kvaliteta života. Nažalost ovo oboljenje je jako često u savremenom svijetu. U studiji sa Harvard univerziteta dokazano je da žene koje piju 2-3 šolje kafe dnevno imaju za 20% manji rizik od javljanja depresije.